Ny rapport: Når borgerne ejer omstillingen
En ny rapport sætter fokus på, hvordan lokalt medejerskab kan styrke opbakningen til udbygningen af vedvarende energi i Danmark.
Rapporten “Når borgerne ejer omstillingen” viser, at borgere og lokalsamfund i højere grad bakker op om sol-, vind- og varmeprojekter, når de får reel indflydelse og del i den økonomiske værdiskabelse. Medejerskab kan dermed spille en central rolle i at skabe en mere retfærdig og lokalt forankret grøn omstilling.
Analysen gennemgår tre centrale modeller for lokalt medejerskab: energifællesskaber, produktionslaug samt samejemodeller mellem lokalsamfund og professionelle udviklere. Modellerne har forskellige styrker og kan anvendes afhængigt af projektets type og lokale forhold.
Rapporten samler desuden 11 konkrete eksempler fra hele landet, hvor borgere allerede er medejere af vedvarende energiløsninger gennem blandt andet vindmøllelaug og energifællesskaber.
“Danmark står med et akut behov for at udbygge vedvarende energi. Men skal det lykkes, kræver det, at omstillingen opleves som retfærdig og lokalt forankret. Lokalt medejerskab er et afgørende redskab til at sikre den nødvendige opbakning og forankring i lokalsamfundene,” siger Morten Westergaard, forperson i Energifællesskaber Danmark.
Rapporten er udarbejdet i samarbejde mellem Tænketanken Demokratisk Erhverv, Copenhagen Business School, VedvarendeEnergi og Energifællesskaber Danmark som del af projektet Fra Modstander til Medejer, med støtte fra Novo Nordisk Fonden.
Rapporten giver inspiration til kommuner, virksomheder og lokalsamfund, der ønsker at styrke lokal forankring, demokratisk indflydelse og folkelig opbakning til den grønne omstilling.
Tak også et kig på pjecen “Grøn energi på danske løn- og arbejdsvilkår” fra Dansk El-forbund.